Během tří denního setkání jsme se spolu s deseti vybranými účastnicemi, studentkami scénografie, volného umění či teorie a dějin divadla, zamýšleli nad texty britského kulturního filozofa a kritika Marka Fishera a nad tím, jak je možné v dnešní době zušlechťovat stín.
Stín se coby hlavní aktér a inspirační zdroj prolíná všemivýstavami a novým zinem, který bude na vernisáži pokřtěn. Fisherův popis stínu jako vybočení z časově náročné každodennosti vybízí mimo jiné k zamyšlení nad doteky, časem a úlevou, kterou stín vytváří. Jak lze naznačené úvahy pojmout prostorově představí hned pět výstavně-intervenčních projektů, jejichž vernisáž se uskuteční již příští neděli 20. 10. 2024 v Olomouci:
Homo Caldarium Vulgaris (člověk skleníkový obyčejný) – Vendula Klímová, Tamara Žilavá
Otisky stínů – Silvie Hajdíková, Tereza Šimková, Amálie Švecová
Co není slyšet? – Veronika Macková
Pěstování stínů – Yania Arlova-Siarebrannikava, Lucie Vrbíková, Klára Dolníková, Emma Šťovíčková
Buněčné řezy v tropickém skleníku – Emma Šťovíčková
Součástí vernisáže bude i křest nového scénografického časopisu platformy ČOSDAT, resp. jeho prvního čísla s titulem Čas na stíny, který kromě textů účastnic soustředění představuje také mini katalog otevíraných výstav a uměleckých intervencí.
Vernisáž 20. 10. začne v 16:00 před vitrínovou galerii Praktik (Švermova 5), kde se nachází první z výstavních projektů (Pěstování stínů). Po uvedení výstavy a představeního nového zinu Čas na stíny v grafickém zpracování Valerie Kolářové se audio-walkem Veroniky Mackové přesuneme do Sbírkových skleníků Olomouc. Tam zahájíme další tři výstavní intervence (Homo Caldarium Vulgaris ; Otisky stínů; Buněčné řezy).
Instalace ve sklenících i galerii Praktik pak bude možné navštívit do 16. 11. 2024.
Trvání výstav: 21.10. - 16. 11. 2024
Místo konání: vitrínová galerie Praktik & Sbírkové skleníky Olomouc.
Akci pořádá ČOSDAT z. s. a PerformCzech / Institut umění - Divadelní ústav ve spolupráci s Katedrou divadelních a filmových studií Filozofické fakulty UP - Centrem pro výzkum performativity UPOL.